Sporcularda Beslenme

Spor yapmak elbette sağlığınız için önemli bir katkıdır ancak yaptığınız sporu doğru beslenmeyle desteklemek spordan aldığınız zevki ve verimi arttıracaktır. Düzenli şekilde spor yapan kişilerin günlük protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve mineral dengesini vücut gereksinimlerini karşılayacak miktarları dikkate alarak planlamaları ve tabi ki bu plana sadık kalmaları şarttır. Peki sporcu beslenmesinde dikkate alınması gereken şeyler nelerdir?
Spordan Önce Karbonhidratlardan Yararlanın
Spordan 2-3 saat önce mutlaka karbonhidrat içeriği yüksek, az yağlı bir öğün tüketmeye çalışın. Karbonhidratlar vücudun yakıtıdır ve onlar olmadan kendinizi enerjik hissedemezsiniz. Spor öncesinde kan şekerinizin düşmesi yeterli performans gösterememenize yol açar. Eğer yemek yemeye vakit bulamadıysanız karbonhidrat içeren,  glisemik indeksi düşük bir atıştırmalıktan faydalanabilirsiniz. Bu sayede kan şekeriniz aniden yükselmeden dengede kalır.
Sıvıları İhmal Etmeyin
Spor sırasında kaybedilen sıvının yerine konması için su idealdir çünkü şekersiz ve kalorisizdir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken nokta ise su içmek için susamayı beklememektir. Spor yaparken kanınızın akışkan olması gerekir. Ortalama bir antrenman sırasında her 15 dakikada bir yarım su bardağı kadar su içmek kas krampları, bacak ağrıları, mide bulantısı gibi durumların önüne geçmenizi sağlar. Ayrıca spor yaparken özellikle sıcak havalarda terlemeye bağlı olarak vücuttan sodyum ve potasyum gibi önemli mineraller de atılır. Giden bu mineralleri telafi etmek için spor yaptığınız günün akşamında maden suyu da içebilirsiniz.
Zamanlamayı Elden Bırakmayın
Ne yediğiniz kadar nasıl yediğiniz de önemlidir. Vücudunuz normal bir öğünü sindirmek için 2-3 saate ihtiyaç duyarken spordan 30-45 dk. Önce ufak bir lifli bar yenmesinde bir sakınca yoktur. Spor sonrası öğünlerinde vücut glikojenin yenilenmesine ihtiyaç duyar. Bunun için de 2 saat içinde karbonhidrat içeren bir öğün tüketmenizde fayda var. Ayrıca ana - ara öğün öğünlerin zamanını mutlaka kontrol altında tutmalı ve öğün atlamamaya özen göstermelisiniz.
Kas Demek Protein Demek!
Kas gelişiminin desteklenmesi açısından protein olmazsa olmazdır. Safra ve idrar dışındaki tüm canlı hücreler protein içerir. Dokuların yenilenmesinde, spora bağlı olarak kaslarda oluşan hasarların iyileştirilmesinde ve enerji sağlamada protein görev alır. Protein konusunda dikkatli olunması gereken nokta şudur ki aşırı miktarda protein alımının karaciğeri, böbreği ve vücudu yorar. Ayrıca ürik asidin yükselmesine ve doğru bir sporla eşleştirilmediğinde kilo almaya neden olabilir. Yine aşırı miktarda protein alımının idrar çıkışını arttırdığı ve zaten spor nedeniyle su kaybeden vücudu su dengesi açısından olumsuz etkilediği bilinmektedir.