Önyükleyici Devredışı Bırak

Sağlıklı Beslenme Nedir?

Sağlıklı Beslenme Nedir?

Sizce beslenme açlık duygusunu bastırmak, karın doyurmak ya da canının çektiği şeyleri yemek midir? Eğer böyle düşünüyorsanız sağlıksız beslenmenin kapılarını aralamış olursunuz. Son dönemde yapılan çalışmalar sonucunda kanser, diyabet, tansiyon, obezite hastalıklarına yakalanma oranında çok önemli artışlar görülmektedir. Beslenme şekli tüm bu hastalıkların oluşmasında en önemli faktörlerden biridir.

Sağlıklı beslenmeyi doğru bir şekilde tanımlayacak olursak büyüme, yenilenme, vücudun işlevleri ve devamı için gerekli besin maddelerinin güvenli, sağlıklı, yeterli ve dengeli bir biçimde alımı ve vücut tarafından kullanımıdır. Her bireyin enerji ihtiyacı ( boy, kilo, cinsiyet, yaş), metabolizması, genetik yapısı, aktivite düzeyi farklı olduğundan, alması gereken besin maddeleri farklılık gösterir. Temel olarak enerji gereksinimi karbonhidrat, protein ve yağlardan sağlanır. Ancak bu kadarı yeterli değildir. Gün içinde yeterli enerjiyi besinlerle alırken aynı besinlerle vitamin, mineral ihtiyacının da karşılanması sağlıklı bir bedenin altın kuralıdır. Doğru besin seçimi ve besin çeşitliliği bu yönden önemlidir. Tabi ki aldığımız gıdaların kalitesi, hijyenik oluşu, pişirme şekli ve besin grubu kombinasyonları gibi birçok önemli nokta bulunmaktadır.

Besinler, benzer özelliklerine göre gruplandırılmışlardır. Yeterli ve dengeli yani “SAĞLIKLI” beslenebilmek için bu besin gruplarını ve özelliklerini bilmek gerekir.

Besin Grupları Nelerdir?

Et ve Et türevleri: Kırmızı et, tavuk, hindi ve balık eti ve yumurta bu grupta yer alır. Bu gruptaki besinler;  protein, demir, çinko ve B vitaminlerinden zengindirler.

Süt ve Süt türevleri: Bu grupta süt, yoğurt, ayran, peynir ve sütten hazırlanan diğer besinler yer alır. Süt grubunda yer alan besinler proteinden, kemik gelişimi için çok önemli olan kalsiyum ve fosfordan, A vitamini ve riboflavinden zengindirler.

Tahıl ve Tahıl ürünleri: Buğday, arpa, yulaf, çavdar ve unları, bulgur, yarma, irmik, pirinç ve makarna bu grupta yer almaktadır. Ekmek çeşitleri de bu grubun üyesidir. Tahıl ve tahıl ürünleri, iyi karbonhidrat kaynaklarıdır. Saflaştırılmamış tahılların B vitamini ve posa içerikleri yüksektir.

Sebze ve Meyve Grubu: Bütün sebze ve meyveler bu grupta toplanmıştır. Sebze ve meyveler, özellikle C vitamininden zengindirler. Enerji ve protein içerikleri düşüktür. Sebze ve meyvelerin çoğunluğunu su oluşturmaktadır. Besin öğeleri dışında posa ve antioksidan öğelerden de zengindirler.

Yağlar: Tereyağı, bitkisel sıvıyağlar, margarinler, bu grupta yer alır. Bitkisel sıvı yağların tamamına yakınını sadece yağlar oluşturur ve E vitamininden zengindirler. Tereyağı ise yağ ve sudan oluşur ve A vitamininden zengindir. Yağlar, vücudumuzda sentezleyemediğimiz yağ asitlerini sağlamak açısından da önem taşır.